“Ik heb een ideale klant, zegt Nicole, “helemaal uitgeschreven ook!”⁣
“Vertel!”, antwoord ik enthousiast. ⁣

⁣Ze verdwijnt even uit het beeld en schuift weer aan met een blocknote vol tekst.⁣ “Even kijken,” zegt ze.⁣
Dan volgt een mooie omschrijving van haar ‘buyer persona’.

“𝘐𝘬 𝘵𝘢𝘳𝘨𝘦𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘦𝘯 𝘷𝘳𝘰𝘶𝘸𝘦𝘯… 𝘷𝘪𝘯𝘥 𝘪𝘬 𝘱𝘳𝘦𝘵𝘵𝘪𝘨𝘦𝘳 𝘰𝘮 𝘮𝘦𝘦 𝘵𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯.” ⁣

⁣Ze kijkt me beetje vragend aan en ik knik.⁣
“𝘓𝘦𝘦𝘧𝘵𝘪𝘫𝘥 𝘵𝘶𝘴𝘴𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝟸𝟶 𝘦𝘯 𝟼𝟶. 𝘕𝘦𝘥𝘦𝘳𝘭𝘢𝘯𝘥𝘴𝘵𝘢𝘭𝘪𝘨 𝘦𝘯 𝘻𝘰𝘦𝘬𝘦𝘯𝘥 𝘯𝘢𝘢𝘳 𝘳𝘶𝘴𝘵.”⁣

⁣Ik luister naar de rest van Nicole’s opsomming en in mijn hoofd schets ik het gehele plaatje. ⁣
Ondertussen koppel ik er direct mijn 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐧𝐞 𝟓 ‘𝐠𝐫𝐚𝐚𝐝𝐦𝐞𝐭𝐞𝐫𝐬’ 𝐚𝐚𝐧.

𝐃𝐚𝐚𝐫𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐠𝐞𝐛𝐫𝐮𝐢𝐤 𝐢𝐤 𝐝𝐞 𝐯𝐨𝐥𝐠𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐦𝐚𝐚𝐭𝐬𝐭𝐚𝐯𝐞𝐧:⁣

Graadmeter 1: 𝐈𝐬 𝐍𝐢𝐜𝐨𝐥𝐞 𝐢𝐧 𝐬𝐭𝐚𝐚𝐭 𝐨𝐦 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐢𝐝𝐞𝐚𝐥𝐞 𝐤𝐥𝐚𝐧𝐭 𝐭𝐞 𝐡𝐞𝐥𝐩𝐞𝐧 𝐦𝐞𝐭 𝐡𝐚𝐚𝐫 𝐞𝐱𝐩𝐞𝐫𝐭𝐢𝐬𝐞?⁣
Uiteraard kan een ideale match alleen ontstaan als er werkelijk waarde en een oplossing wordt geboden.⁣

⁣Graadmeter 𝟐: 𝐇𝐞𝐞𝐟𝐭 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐢𝐝𝐞𝐚𝐥𝐞 𝐤𝐥𝐚𝐧𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐝𝐫𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧𝐝 𝐩𝐫𝐨𝐛𝐥𝐞𝐞𝐦?⁣
Zo niet, is ze niet Nicole’s ideale klant. Want iemand die niet direct de behoefte voelt om het probleem waar ze mee zit NU op te lossen, zit in het verkeerde stadium van de klantreis.⁣

⁣Je wilt geen 𝘯𝘪𝘤𝘦 𝘵𝘰 𝘩𝘢𝘷𝘦 aanbod. Je wilt een aanbod waar je jouw ideale klant echt mee van dienst kan zijn.⁣

⁣Graadmeter 𝟑: 𝐇𝐞𝐫𝐤𝐞𝐧𝐭 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐢𝐝𝐞𝐚𝐥𝐞 𝐤𝐥𝐚𝐧𝐭 𝐳𝐢𝐜𝐡 𝐢𝐧 𝐍𝐢𝐜𝐨𝐥𝐞?⁣
Alleen als deze ideale klant zich ergens in Nicole herkent of het gevoel heeft begrepen te worden, kan Nicole met haar verbinden.⁣

𝐃𝐢𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐛𝐢𝐧𝐝𝐢𝐧𝐠 𝐢𝐬 𝐝𝐞 𝐦𝐞𝐞𝐬𝐭 𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐬𝐜𝐡𝐞𝐢𝐝𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐬𝐮𝐜𝐜𝐞𝐬𝐟𝐚𝐜𝐭𝐨𝐫 𝐨𝐧𝐥𝐢𝐧𝐞. ⁣

⁣Graadmeter 𝟒: 𝐈𝐬 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐢𝐝𝐞𝐚𝐥𝐞 𝐤𝐥𝐚𝐧𝐭 𝐢𝐧 𝐬𝐭𝐚𝐚𝐭 𝐨𝐦 𝐍𝐢𝐜𝐨𝐥𝐞 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐠𝐨𝐞𝐝𝐞𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐡𝐚𝐚𝐫 𝐞𝐱𝐩𝐞𝐫𝐭𝐢𝐬𝐞?⁣
Als Nicole een ideale klant kiest die eigenlijk geen geld heeft om in haar te investeren, zal zij geen ideale klant WORDEN van Nicole. ⁣

Graadmeter 𝟓: 𝐒𝐥𝐮𝐢𝐭 𝐝𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐰𝐚𝐜𝐡𝐭𝐢𝐧𝐠 𝐞𝐧 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐰𝐢𝐣𝐳𝐞 𝐯𝐚𝐧 𝐍𝐢𝐜𝐨𝐥𝐞 𝐚𝐚𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝐝𝐞 𝐰𝐞𝐧𝐬𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐢𝐝𝐞𝐚𝐥𝐞 𝐤𝐥𝐚𝐧𝐭?⁣
Pas als de ideale klant en Nicole een goede samenwerking kunnen vinden, zal het coaching of mentor proces ideaal zijn.⁣

⁣Gelukkig klopt Nicole’s persona van haar ideale klant vrijwel helemaal. ⁣Met een paar kleine 𝘵𝘸𝘦𝘢𝘬𝘴 legt ze zo ook haar ideale aanbod bloot.⁣

⁣Als je weet wie je ideale klant is wordt alles makkelijker en raak je meer in een flow. ⁣
Met je content. met je weggever, met je aanbod.⁣

Alles…⁣

Reden te meer om je ideale klant goed te onderzoeken en niet zo maar te kiezen ‘𝐨𝐦𝐝𝐚𝐭 𝐣𝐞 𝐞𝐞𝐧 𝐧𝐢𝐜𝐡𝐞 𝐧𝐨𝐝𝐢𝐠 𝐡𝐞𝐛𝐭’.⁣

⁣Is jouw ideale klant echt een match voor jou? ⁣⁣

Meer lezen?

Ontdek meer posts van Big Magic